Kompleksowy system dla nowej zajezdni tramwajowej

◄ Powrót do wszystkich postów
W 2017 r. Luksemburg ponownie uruchomił swój system tramwajowy. Nowa zajezdnia tramwajowa jest tak samo nowoczesna jak tramwaje sunące po torach, a do tego, jak można oczekiwać od systemu transportu publicznego, jest także przyjazna dla środowiska. Dach zajezdni jest wyposażony w termiczne kolektory słoneczne UltraSol® oraz urządzenia wentylacje RoofVent®, a na suficie hali zamontowano urządzenia recyrkulacji powietrza TopVent®.
Nazywana przez miejscowych „Tramsschapp”, nowa zajezdnia tramwajowa jest tak naprawdę, pomimo krótkiej i chwytliwej nazwy, sporym kompleksem wielobudynkowym. Plac jest na tyle duży, aby umożliwić manewrowanie, czyszczenie i konserwację 32 tramwajów, które ostatecznie staną się częścią systemu. Po ukończeniu budowy sieć będzie zdolna do przewiezienia do 10 tys. pasażerów na godzinę w każdą stronę. Pierwsza część systemu została otwarta w grudniu 2017 r.

Świeże powietrze nawiewane z sufitu

„Tramsschapp” została zbudowana w określonym celu, ale ponosi również ogromną odpowiedzialność: odpowiedzialność względem swojego otoczenia i środowiska. Dlatego też budynek zaprojektowano z uwzględnieniem kompleksowego systemu ogrzewania i wentylacji: do hal o łącznej powierzchni niemal 11 tys. m2 - świeże powietrze jest dostarczane przez siedem urządzeń wentylacyjnych RoofVent®. Podczas wywiewania powietrza odprowadzanego odzyskują ciepło w halach, w których tramwaje są myte i naprawiane, oraz w tych, w których przechowywane są części zamienne, 20 urządzeń TopVent® zamontowanych na suficie rozprowadza powietrze nawiewane. Latem powietrze jest schładzane, a zimą ogrzewane, przy czym oba te procesy są w pełni regulowane za pomocą systemu sterowania TopTronic®C.
urządzenie TopVent
Zdjęcie 1: W nowej zajezdni tramwajowej zainstalowano 7 urządzeń wentylacyjnych RoofVent® oraz 20 urządzeń TopVent®.

Ciepło czerpane z energii słonecznej

Urządzenia wentylacyjne RoofVent® są doskonałym uzupełnieniem „zielonych” płaskich dachów budynków obsadzonych roślinnością. Na dachach zamontowano także 29 kolektorów słonecznych UltraSol®, które ogrzewają wodę procesową przy ciepłej pogodzie. Bez tych trzech kolektorów słonecznych, budynek potrzebowałby gazowego kotła kondensacyjnego o większej wydajności. Niemniej jednak, dzięki energii słonecznej, przyjazny dla środowiska i niskoemisyjny podwójny kocioł UltraGas®(600D) z nawiązką zaspokaja potrzeby budynku.

Kompleksowe rozwiązanie z jednego źródła

Wszystkie komponenty – od wentylacji, przez kolektory słoneczne, po kotły grzewcze – zastosowane przez projektantów zajezdni tramwajowej pochodzą z jednego źródła, firmy Hoval, co pozwoliło im na stworzenie kompletnego systemu z zastosowaniem produktów od jednego producenta. Była to rozsądna strategia: Komponenty są zaprojektowane tak, aby współpracowały ze sobą i tworzyły zintegrowany, energooszczędny system. Co więcej, konserwacja wszystkich komponentów jest teraz obsługiwana przez jedną firmę: General Technic, partnera firmy Hoval w Wielkim Księstwie Luksemburga. Doświadczeni specjaliści z General Technic udzielali szczegółowych porad zespołowi projektującemu zajezdnię tramwajową oraz dostarczyli i oddali do eksploatacji wszystkie komponenty systemu.
Zajezdnia tramwajowa Hoval
Zdjęcie 2: Bodowa zajezdni tramwajowej wraz z kolektorami UltraSol® na dachu.

Istotne powody instalacji zdecentralizowanego systemu wentylacji w hali

Pod dachem hali serwisowej w zajezdni tramwajowej w Luksemburgu biegną szynoprzewody, co uniemożliwia montaż kanałów powietrznych i od samego początku wykluczało rozwiązanie scentralizowane.

Zamiast tego na dachu zintegrowano zdecentralizowane dachowe urządzenia wentylacyjne; urządzenia te można konserwować z dachu bez zakłócania lub przerywania codziennej pracy.

Rozwiązanie zdecentralizowane umożliwia również zespołowi zarządzającemu budynkiem indywidualne sterowanie jednostkami, tak, aby np. dostarczać świeże powietrze do jednej strefy, podczas gdy druga jest nastawiona na tryb recyrkulacji w celu oszczędzania energii.

Wirowy nawiewnik powietrza Air-Injector rozprowadza powietrze bez tworzenia przeciągów. Ciepłe powietrze wlotowe miesza się z powietrzem w pomieszczeniu w celu ogrzania hali, przy czym prędkość powietrza w obszarach pasażerskich w halach jest utrzymywana poniżej 0,2 m/s.

Latem, gdy powietrze nawiewane ma niższe temperatury, łopatki wirnika przyjmują położenie ukośne, dzięki czemu strumień powietrza jest rozprowadzany poziomo. Zimne powietrze powoli opada chłodząc pomieszczenia.
_____________________________________________
Artykuł jest interesujący? Udostępnij i podziel się nim ze znajomymi na LinkedIN!
Więcej na temat rozwiązań zdecentralizowanych możesz przeczytać TUTAJ.
A jeśli masz pytania - Napisz do nas
Autor
Opracowanie własne Hoval Polska